کتاب مدیریت بحران در سیل پل دختر

وقوع بسیاری از حوادث طبیعی، اجتناب ناپذیر و غیر قابل انکار است اما کنترل این حوادث و پیشگیری از آن بر عهده بشر است. امروزه شمار برخی حوادث رو به افزایش است، چرا که با تجاوز انسان به حریم طبیعت، تغییر ساختارهای طبیعی، از بین بردن محیط زیست و دهها عامل انسانی دیگر، راه ورود بحران ها به زندگی بشر، بیشتر از قبل باز شده است. بشر امروزی با تکیه بر فناوری و علم، خود را مصون از حوادث می داند، در حالی که هر جا اثری از ورود انسان به طبیعت و درهم شکستن ساختارهای آن دیده می شود، پیامدهای ناشی از آن رخ می نماید.
با وجود تلاش های علمی بسیاری که در زمینه پیش بینی و مهار رخدادهای طبیعی صورت گرفته است، همچنان علم مقهور طبیعت است و نتوانسته مانع از بروز حوادث و رخدادها شود.
با این وجود لازم نیست که دولت ها و ملت ها به ستیز و مقابله با حوادث برخیزند، تنها کافی است با موصون سازی شهرها و روستاها، انجام اقدامات پیشگیرانه و ایجاد آمادگی های لازم در مردم و سازمان ها، جوامع را از آسیب های ناشی از آن حفظ نمایند. این همان چیزی است که نسل های امروز را از نسل های پیشین خود متفاوت ساخته است.
بی شک کشورمان ایران نیز از این حوادث دور نماند ه و نخواهد ماند. در سالهای اخیر شاهد وقوع حوادث بسیاری در کشور بوده ایم. حادثه زلزله بم، زلزله سرپل ذهاب، سیلا بهای ویرانگر در استان های آذربایجان شرقی، گلستان و … از جمله این موارد است.
در اوایل سال ۱۳۹۸، در بسیاری از شهرهای کشور، سیلا بهای عظیم به وقوع پیوست.
در این میان چهار استان مازندران، گلستان، لرستان و خوزستان بیشترین خسار تها را متحمل گردیدند. اگرچه بدیهی است که حوادث به همراه خود و یا پس از آن، حوادث دیگری را رقم می زنند، مانند رانش زمین، آتش سوزی و …؛ اما آنچه وقوع این سیلها را از سایر حوادث مشابه آن در سا لهای گذشته متمایز ساخت، وجود پدیده جدید و بی سابقه “انباشت گل و لای” بود که شاید تا کنون نامی هم برای آن انتخاب نشده باشد. شهرستان پلدختر از توابع استان لرستان، تنها شهری بود که این پدیده نوظهور را تجربه کرد.
کتاب حاضر مروری است بر مبانی و اصول مدیریت بحران و شرح عینی مدیریت بحران در شهرستان پلدختر. این کتاب شامل 5 بخش م یباشد. بخش نخست به بیان تعاریف و بررسی اجمالی تاریخچه وقوع بحران در جهان می پردازد. بخش دوم نمایی از چرخه مدیریت بحران و قوانین مربوط به آن را ارائه می دهد. بخش سوم شامل مدیریت بحران در ایران و اقداماتی که لازم است در قبل، حین و پس از وقوع بحران صورت گیرد و بخش چهارم به
بررسی رویداد سیل در ایران و تاریخچه وقوع آن در کشور اختصاص دارد. در نهایت، بخش پنجم که موضوع اصلی کتاب را تشکیل داده است، مدیریت بحران در سیل پلدختر توسط سپاه حضرت سیدالشهداء(علیه السلام)استان تهران و ضعف ها و کاستی های آن را شرح داده است.
بی شک این کتاب خالی از عیب نیست و مطالب بسیاری وجود داشته که مجال بیان آنها در این کتاب نبوده است اما تلاش شده است با بیان واقعیت ها و مسائل مهم و کلیدی مدیریت بحران در شهر پلدختر، به صورت روان و ساده، تجارب جدیدی در اختیار خوانندگان قرار گیرد.
امید است مطالعه آن، بتواند در مدیریت هر چه بهتر بحران های احتمالی آینده و پیشرفت مدیریت بحران در کشور عزیزمان ایران مؤثر واقع گردد.

اثر فوق مجموع تلاش های حسن حسن زاده و همکارانشان در مواجهه با سیل پل دختر و مدیریت آن می باشد که با اهتمام حسن حسن زاده به رشته تحریر درآمده و در انتشارات دهم به چاپ رسیده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *